Bildmuseet på Konstnärligt campus

Bildmuseet nominerat till Årets museum

Varje år delas den prestigefyllda utmärkelsen Årets museum ut och i år kan priset gå till Bildmuseet, som är en av de tre nominerade finalisterna.

Utmärkelsen delas ut till det museum som visat prov på mod, kreativitet och spets. Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma utmärkt museiarbete och att inspirera andra museer till nytänkande verksamhet av högsta kvalitet.

Juryns motivering för Bildmuseets nominering lyder:
I skärningspunkten mellan internationell samtidskonst, akademi och folkbildning erbjuder Bildmuseet en i lika delar inspirerande som engagerande verksamhet, med hög verkshöjd och samtidigt låga trösklar. Bildmuseets välproducerade utställningar och inbjudande programverksamhet utgör ett nav för konstens utveckling och tillgängliggörande i norra Sverige och stärker med det på ett betydelsefullt sätt konstens integrerade roll i samhällsutvecklingen.

Senast uppdaterad: 2024-02-16