Carl Johan De Geer / Den stora missuppfattningen

2019-04-12 - 2019-09-15

Utställningen Den stora missuppfattningen ägnas helt åt Carl Johan De Geers textila arbeten och samlar ett rikt urval av hans tyger, mönsterskisser och dokumenterande fotografier.

Allt sedan debuten i början av 1960-talet har Carl Johan De Geer (f 1938) varit en framträdande gestalt i det svenska konst- och kulturlivet. Nyskapande, provocerande och lysande mångkunnig har han verkat som bildkonstnär, formgivare, filmare, fotograf, scenograf och författare.

Under det politiskt omvälvande 60-talet uppträdde De Geer tidigt i kulturdebatten med sina samhällskritiskt utmanande konstaffischer, med utställningar och happenings och genom sin medverkan i den satiriska undergroundtidningen Puss. 1970 var han med och startade textildesignkollektivet 10-gruppen. Under en period spelade han trombon i proggbandet Blå tåget, och han har också gjort film och skrivit romaner. Men från början var det textilformgivare som Carl Johan De Geer hade tänkt sig att bli.

Efter studier i grafisk design på Konstfack startade han i början av 60-talet tygtryckeriet och butiken Fontessa där han producerade stormönstrade, fantasifullt expressiva tryck i starka färger och kontrastrika färgkombinationer. Mönstren avvek totalt från tidens konventionella, brunmurrigt diskreta ideal. Han har själv beskrivit dem som en revolt mot sin uppväxts estetiska värderingar. Med form och färg ville han gå emot tidigare generationers borgerligt konservativa stil och påverka hela samhället.

Det hör ihop med en idé vi hade då: att det gick skapa en ny och bättre värld utan krig med hjälp av mönster, starka färger och musik. En missuppfattning. […] På 1960-talet tänkte jag övermodigt att jag kunde göra alla mönster som behövdes i hela Europa. Ett om dagen var lätt att göra. Fallet blev stort när jag smärtsamt upptäckte att intresset för mina mönster var litet. Mycket få ville köpa dem. Jag hade en egen butik, "Fontessa", kombinerad med ett litet tygtryckeri. När sanningen slog mig tappade jag den där förmågan att göra mönster av vad som helst hur fort som helst. Och började försörja mig som fotograf i stället. Mitt tygtryckeri fick läggas ner.

Carl Johan De Geer är bland annat aktuell med romanen Tellus-syndromet (2018), boken Ondska (2018) som han skrivit tillsammans med Ulrika Nandra, boken Släkten och slavarna (2018) samt utställningen Släkten och slavarna (2017-2018) på Norrköpings konstmuseum.

Utställningen Carl Johan De Geer / Den stora missuppfattningen är producerad av Bildmuseet.