I en stor separatutställning på Bildmuseet presenteras konstnären Ghada Amer för första gången för en svensk publik. Utställningen rymmer ett 30-tal av konstnärens verk från de senaste tio åren: broderade målningar, textila installationer och skulpturer. En ny version av verket Le Pouf har producerats speciellt för denna utställning.
Ghada Amer, född 1963 i Kairo, fick sin konstnärliga utbildning i Paris och är idag verksam i New York. Hennes konstnärskap är en syntes av västerländska och österländska traditioner och hon rör sig ledigt mellan olika uttrycksformer. Amers verk utmanar könsbaserade stereotyper, löser upp förutfattade meningar, omdefinierar högt och lågt, konst och hantverk, öst och väst, manligt och kvinnligt. Symbolerna hämtas från det kvinnligas domäner, med referenser till barndom, drömmar, vardag, skönhet, mode och populärkultur. Men också texter har en central roll i hennes konstnärskap. Ur sagor, myter och legender som skildrar kvinnors gemensamma erfarenheter har hon valt texter som sedan broderats på målningar och skulpturer. Det är berättelser som belyser frågor om kulturell och sexuell identitet.
Just kombinationen måleri-broderi är nog det Ghada Amer uppmärksammats mest för under senare år. Till hälften gömda, i en vid första anblicken abstrakt målning, ligger omsorgsfullt broderade bilder, ibland approprierade från pornografiska tidskrifter. I Amers konst förskjuts innehållet i den pornografiska bilden till en visuell representation av kvinnans egen tillfredställelse, en framställning av kvinnlig sexualitet som kan ingjuta kraft snarare än förnedra. 1999 fick Ghada Amer Unescos pris vid biennalen i Venedig.
Utställningen Ghada Amer / Reading Between the Threads har producerats i samarbete med Henie Onstad Kunstsenter i Olso och Museum Kunst Palast i Düsseldorf. Till utställning finns en katalog.