"False"
Hoppa direkt till innehållet
Öppet idag: 12-17
Fri entré
Huvudmenyn dold.

Emil Heilborn / Fotografi 1922 - 1948

2003-11-09 till 2004-01-25

Reklamfotografen Emil Heilborns bilder kännetecknas av hög konstnärlig integritet. Hans nyskapande och modernistiska bilder uppmärksammades tidigt internationellt, och idag räknas hans namn in bland de viktigaste i svensk fotografihistoria. Bildmuseet visar ett hundratal fotografier från perioden 1922–1948.

Emil Heilborn (1900–2003) var under 1930-talet en av Sveriges främsta industri- och reklamfotografer. I en rak och effektiv stil, med utgångspunkt i konstriktningen Den nya sakligheten, skildrade Emil Heilborn tidens teknologi: maskinerna, stålet, det löpande bandet, bilarna, flygplanen, elektriciteten.

Hans bilder rymmer spänning och dramatik i form och komposition, ofta med överraskande bildvinklar, djärva beskärningar och fokusering på detaljer. Tonläget är färgat av mellankrigstidens optimism och framtidstro. I utställningen visas ett 100-tal fotografier, varav största delen är kopior som fotografen själv har tagit fram.

Bland Heilborns kunder fanns storföretagen Sandvikens Jernverk, Electrolux, LKAB och AGA. Han gjorde också reklambilder åt Barnängen, Falu-Ättika och Läkerol men är mest känd för några av sina friare fotografier, som Hundutställning (1934) och Soldyrkaren (1938).

Under 1940-talet övergick Emil Heilborn alltmer till film. Han gjorde arbeten för den svenska industrin, dokumenterade Arlandabygget under en sexårsperiod och filmade för Nordiska museet.

Utställningen är producerad av Bildens Hus i Sundsvall med Bildmuseet som första visningsplats i Sverige. Våren 2003 visades den i Sankt Petersburg.

Till utställningen hör en bok med ett rikt bildmaterial och texter av, bland andra, Emil Heilborn själv och museichef Jan-Erik Lundström, Bildmuseet. I boken finns också en intervju med Emil Heilborn av Hasse Persson, Hasselblads Center i Göteborg. Boken är utgiven av Bildens Hus.