"False"
Hoppa direkt till innehållet
Öppet idag: 12-17
Fri entré
Huvudmenyn dold.

Japansk tatueringskonst av mästaren Horiyoshi III

2006-06-11 till 2006-08-20

Tatueringskonsten i Japan har en lång tradition bakom sig. Allt populärare, både här och i Asien, binder den samman konsthistorien med nutida ungdoms- och subkulturer. I Bildmuseets sommarutställning möter vi den samtida mästaren Horiyoshi IIIs helkroppstatueringar.

Sommarens utställning om tatueringar och tatueringskonsten har producerats av Östasiatiska museet. Utställningen består framförallt av färgfotografier av tatueringar som den nu verksamma mästaren Horiyoshi III (Yoshihito Nakano) från Yokohama gjort.

Japan har en lång tatueringstradition. De färgrika och detaljerade helkroppstatueringarna, irezumi (att sätta in tusch) eller horimono (karvat objekt), blev populära redan under 1700-talet och fick ett stort uppsving vid 1800-talets början. De lever vidare än idag. Med denna utställning vill Bildmuseet erbjuda en alternativ väg till japansk kultur och samtidigt knyta an till den växande popularitet som tatueringar har fått bland unga, också i väst.

Nytagna fotografier av den amerikanska fotografen Juan Puente gestaltar helkroppstatueringar av den samtida japanska mästaren Horiyoshi III. Bland motiven syns drakar, tigrar, pioner, karpar och historiska gestalter. Inspirationen och ikonografin hämtar Horiyoshi III – liksom tatueringsmästare före honom – från träsnitt och andra konst- och konsthantverksföremål. Utställningen berättar samtidigt om den historiska bakgrunden till de magnifika helkroppstatueringarna som börjar finna sin form under Edo-perioden (1603-1868). Reproduktioner av träsnitt och bilder av föremål ur Östasiatiska museets och Yokohama Tatoo Museums samlingar visas i utställningen.

Till utställningen har Östasiatiska museet producerat boken Horiyoshi III. Japansk tatueringskonst. i samarbete med Koala Press.