Samtida arabisk bild: Irak. Från utställningen på Bildmuseet 2006-11-05 - 2007-01-21
Samtida arabisk bild: Irak. Från utställningen på Bildmuseet 2006-11-05 - 2007-01-21
Samtida arabisk bild: Irak. Från utställningen på Bildmuseet 2006-11-05 - 2007-01-21
Irak står i fokus för Bildmuseets program senhösten 2006. I november startar del tre i projektet Samtida arabisk bild där nya och aktuella arbeten av konstnärer, filmare och journalister som engagerat sig i situationen i Irak presenteras på Bildmuseet.
Samtida arabisk bild: Irak beskrivs bäst som en plattform innehållande både utställning, seminarium och annan programverksamhet, allt med fokus på Irak. Utställningsdelen presenterar aktuella projekt av filmare, journalister och konstnärer som på olika sätt engagerat sig i situationen i Irak. Stort utrymme ges åt rörlig bild (nyproducerade spelfilmer, dokumentära arbeten och nyhetsreportage) men utställningen inkluderar även fotografi, skulptur, måleri, nättidningar och bloggar.
Samtida arabisk bild: Irak är en fortsättning på Bildmuseets engagemang i nutida arabisk kultur och föregicks av utställningen Samtida arabisk bild: Kairo/Egypten (2004) och Samtida arabisk bild: Beirut/Libanon (2003).
Curator för Samtida arabisk bild är Catherine David. Producent är Fundació Antoni Tàpies i Barcelona.
Medverkande i Samtida arabisk bild: Irak:
Sinan Antoon (Bagdad, f 1967) är poet, författare och översättare. Han studerade engelsk litteratur vid Baghdad University innan han flyttade till USA efter Gulfkriget 1991. Han fortsatte sina studier i Georgetown och vid Harvard, där han nu är doktorand i arabisk litteratur. Han undervisar också i arabisk kultur vid New York University. Hans dikter och artiklar har publicerats i An-Nahar, As-Safir, Masharef, Al-Adab, The Nation, Middle East Report, Al-Ahram Weekly, Banipal och Journal of Palestine Studies såväl som i antologin Iraqi Poetry Today (London 2003). Av hans böcker kan nämnas A Prism; Wet with Wars (Cairo 2003) och l’jaim (Beirut 2004). Sinan Anton återvände till Irak 2003 som medlem i InCounter Productions för att göra dokumentären About Baghdad; en film som skildrar livet i ett ockuperat Irak efter Saddam Hussein. Sinan Antoon bor för närvarande i New York.
Arab Image Foundation är en ideell stiftelse som grundades i Libanon 1996. Den arbetar för att lyfta fram fotografi i Mellanöstern och Nordafrika och för att samla och bevara regionens fotografiska arv. Samlingarna omfattar fotografiskt material från mitten av 1800-talet fram till idag. Research och urval av bildmaterialet om Irak i denna utställning gjordes av fotografen Yto Barrada och innefattar fotografier av Latif el Ani, Murad Daguestani, Emri Selim Lucien, Muhamas Muhi Aref och Hadi Abdel Saheb el Diwani.
Hana Al-Bayaty (Aurillac, f 1979) är filmare och journalist. Hon har studerat statsvetenskap i London och sedan specialiserat sig på internationella frågor och militärstrategier vid Université de la Sorbonne. 2003 producerade hon On Democracy in Iraq – en dokumentär som återger ett möte mellan representanter för den irakiska oppositionen, samtal som ägde rum i London tre veckor före invasionen i Irak. Hana Al-Bayaty är medlem i ledningsgruppen för the BRrussells Tribunal: en undersöknings-kommission som inrättades i april 2004 för att undersöka brott begångna av ockupationsstyrkorna efter invasionen av Irak. Sommaren 2005 återvände hon till Irak för att göra en film om följderna och efterspelet av kriget i staden Falluja. Hana Al-Bayaty är bosatt i Kairo.
Sawsan Darwaza (född i Amman 1962) är en pionjär inom oberoende jordansk teater och film. Hennes pågående projekt En konstnärs perspektiv rymmer 52 videoporträtt av arabvärldens ledande kulturpersonligheter; intervjuer, analyser och utdrag från enskilda verk. Sawsan Darwaza har filmat och producerat videoporträtten av den irakiske oud-musikern Naseer Shamma, den irakiske filmaren Saad Salman, den irakisk-franske kläd- och smyckesdesignern Hana Sadek, den irakiske poeten Shawki Abdul Amir samt den irakiske teaterregissören Jawad Al-Assadi.
Tariq Hashim (Baghdad, 1960) has studied theatre and film in Baghdad, Bulgaria and Copenhagen. He has directed and edited numerous film and theatre productions. After 23 years in exile, Tariq Hashim returned to his homeland, Baghdad, where he encountered political turmoil, perpetual fear and violence. Shot in only 16 hours, Hashim’s film 16 Hours in Baghdad (2004) reveals the multi layered social landscape of Baghdad today. Tariq Hashim is based in Copenhagen.
16 Hours in Baghdad
Tariq Hashim
Documentary | Iraq / Denmark | 2004 | 60 min
Shot in only 16 hours, Hashim’s film 16 Hours in Baghdad reveals the layered social landscape of Baghdad today. The film was awarded the Golden Hawk Award in the 4º Festival of Arab Cinema of Rotterdam.
Dahr Jamail (Houston, f. 1968) är en av mycket få frilansande amerikanska reportrar som har bevakat ockupationen av Irak. Han har tillbringat drygt 8 månader i Irak och rapporterat inifrån landet. Dahr Jamail skriver nu för Inter Press Service, Asia Times, Truthout.org och många andra nyhetsbyråer. Hans reportage har också publicerats i The Nation, The Sunday Herald, Islam Online, The Guardian och The Independent. Hans rapporter och nyhetsinslag har översatts till franska, polska, tyska, holländska, spanska, japanska, portugisiska, kinesiska, arabiska och turkiska. I radio och TV har Dahr Jamail rapporterat för Democracy Now!, BBC samt en rad andra internationella nyhetskanaler. Dahr Jamail är också korrespondent för Flashpoint Radio. Dahr Jamail är bosatt i Berkeley, Kalifornien, USA.
Koutaiba Al-Janabi (född i Bagdad 1959) har arbetat med ett stort antal filmer, kortfilmer, dokumentärer och TV-produktioner. Vid Förenade Arabemiratens filmfestival 2003 belönades han för sitt foto i Jiyan, den första kurdiska spelfilmen. Som regissör har han gjort ett flertal filmer, bl a Ödeland – mellan London och Bagdad som handlar om Nahida Rammah, en välkänd irakisk skådespelerska som idag lever i exil. Koutaiba Al-Janabi utbildade sig inom film och fotografi i Budapest. Han bor och arbetar i London.
Nedim Kufi (född i Bagdad 1962) är konstnär och arbetar med olika blandtekniker – från papper och blommor till jord och keramik. Han intresserar sig även för mötet mellan grafik, skulptur och design. I sina verk utgår han ofta från den tradition av mönster och upprepning som finns inom islamsk bildkultur. Mellan 2004 och 2005 publicerade Nedim Kufi 16 nummer av online-dagboken Daftar; en slags nättidskrift med essäer, översatta artiklar och konstnärliga projekt. Nedim Kufi har studerat vid konsthögskolorna i Bagdad och Utrecht. Idag är han verksam i Kairo och Amersfoort.
Faisel Laibi (född i Basra 1947) är konstnär. Under närmare 30 år i Europa har han arbetat för att sprida kunskap om Iraks kulturella arv från de för-islamska tvåflodscivilisationerna Sumer, Babylon och Assyrien. Med sina målningar och teckningar vill Faisel Laibi uttrycka en djupare känsla av historisk identitet, bortom nationalism och patriotism. Målningen Kafé i Bagdad från 1984 är en typisk framställning av ett irakiskt samhälle under en period av relativ stabilitet. Faisel Laibi studerade vid konsthögskolan i Bagdad under sent 1960-tal och vidareutbildade sig sedan vid konsthögskolan vid Sorbonne-universitetet i Paris. Han bor och arbetar i London.
Dahr Jamil kommer att föreläsa vid ett seminarium på Bildmuseet den 4 november. Harb-al-Mukhtar, Dahr Jamails tolk i Irak, kommer också att delta i seminariet på Bildmuseet.
Loretta Napoleoni (Rom, f. 1955) är ekonom och journalist och har arbetat som utrikeskorrespondent för flera italienska näringslivstidningar. Hon föreläser regelbundet om finansieringen av terrorism. Som ordförande för arbetsgruppen mot finansiering av terrorism i Club de Madrid har Loretta Napoleoni samlat statsöverhuvuden från hela världen för att skapa nya strategier i kampen mot finansieringen av terrornätverk. Hennes roman Dossier Baghdad (Rom 1997) är en finansiell thriller som utspelar sig under Gulfkriget. Loretta Napoleoni är också författare till Terror Inc. (London 2004) och Insurgent Iraq (New York 2005). Loretta Napoleoni var Fulbrightstipendiat vid Johns Hopkins University’s Paul H. Nietze School of Advanced International Studies i Washington D.C. och Rotarystipendiat vid London School of Economics. Som ekonom har hon arbetat för flera banker och internationella institut i Europa och USA. Loretta Napoleoni är bosatt i London.
Maysoon Pachachi är dokumentärfilmare med irakisk bakgrund. Efter att ha levt utomlands i 35 år återvände hon 2003 till Bagdad för att filma Återkomst till miraklens land. I dokumentären följer hon sin far som återvänt för att leda en kommitté som ska enas kring medborgerliga rättigheter och en tillfällig konstitution efter Saddam Husseins fall. Hon följer denna invecklade process, där formuleringar från Washington vägs och kompromissas mot nationella irakiska intressen. Maysoon Pachachi studerade filosofi och konst vid Slade School of Art och London Film School. Hon undervisar i filmregi i Jerusalem och Gaza. Hon bor i London.
Salam Pax är en bloggare från Irak vars nätsite Where is Raed? väckte stort mediaintresse under och efter invasionen av Irak 2003. I sin blogg diskuterade Salam Pax kriget, sin homosexualitet, sina vänner och bortförandet av människor under Saddam Husseins regim. Men han kommenterar också sitt arbete som översättare för journalisten Peter Maas. Sommaren 2004 startade Pax sin andra blogg Shut Up You Fat Whiner! Debattinläggen på Salam Pax nätbloggar har sammanställts och publicerats i boken Salam Pax – The Baghdad Blogger (London 2003). Hans korta videodagböcker som ger en unik inblick i vardagslivet i Irak efterfrågas regelbundet från BBC’s Newsnight och Channel 4 News.
Talal Refit (född i Kirkuk 1957) är konstnär, arkitekt och multimediadesigner. Han studerade arkitektur vid Middle East Technical University i Ankara och efter att ha arbetat med stadsplanering i Ankara flyttade han till Tyskland 1985. Från 1990 har han undervisat i måleri och grafik. Hans verk Demokrati är en förlängd version av en arabisk bänk, av en typ som är vanlig i Bagdad. I Talal Refits version erbjuder bänken en utvidgad tolkning av föreställningen om demokrati. Kortfilmen Epilog återskapar genom sina teckningar en svunnen tid. Talal Refit bor och arbetar i Bad Bentheim i Tyskland.
Samir (född i Bagdad 1955) arbetar med video och film. Han undervisar på konsthögskolan Kunsthochschule für Medien (KHM) i Köln och vid Deutsche Film und Fernsehakademie i Berlin. Han har producerat 40 filmer bl.a. Morlove – an Ode for Heisenberg (1986), dokumentären Babylon 2 (1993) och nyligen Snow White (2005). I sitt arbete har han ständigt återkommit till frågor kring alienation och identitetsskapande. Glöm Bagdad (2003) är en betraktelse över klichéer om ”juden” och ”araben” i de senaste hundra årens filmproduktion. Han kombinerar detta material med biografier om några irak-judiska kommunister och han porträtterar bland andra Samir Naqqash, Shimon Ballas och Ella Habiba Shohat. Samir bor och arbetar i Zürich.
Baz Shamoun (född i Shikan Mousel 1964) är en irak-kanadensisk filmare. 75 dagar innan USA-styrkorna grep Saddam Hussein försökte Baz Shamoun återvända till sitt hemland efter 27 år i ofrivillig exil. Resultatet blev dokumentären Var är Irak? som filmades i Jordanien där Baz Shamoun mötte andra irakier som inte heller längre hade möjlighet att korsa gränsen: arbetare utan jobb, lastbils- och taxichaufförer, ängsliga flyktingar. Trötta efter år av krig, sanktioner, godtyckliga arrester, tortyr och rädsla för avrättningar minns man med vrede de mörkaste åren av den fallna regimen. Baz Shamoun studerade film och television vid Karls-universitetet i Prag. Han är idag bosatt i Kanada.
Samtida arabisk bild: Irak inleds med ett seminarium lör 4 nov 2006 kl 13-18, om den aktuella situationen i Irak och om förutsättningarna för nyhetsrapportering och alternativa medier.
Föreläsare: Hana Al-Bayaty, filmare och journalist, Dahr Jamail, frilansande reporter och hans Bagdadbaserade tolk Harb Al-Mukhtar, Loretta Napoleoni. journalist och ekonom, Sinan Antoon, poet, författare och översättare samt Catherine David, utställningens curator. Seminariet äger rum i Bildmuseet. Föreläsningarna är på engelska.
Seminariet ingår i projektet Korståget, som Bildmuseet driver med stöd från stiftelsen Framtidens kultur och från European Cultural Foundation. Seminariet stöds också av Olof Palmes internationella centrum. Lokala samarrangörer för seminariet är: Folkuniversitetet, ABF Västerbotten, Utrikespolitiska föreningen vid Umeå universitet och Publicistklubben.