Open Source Embroidery har möjliggjorts genom bidrag från Arts Council England och Canada Council for the Arts.
Open Source Embroidery, Vy från utställningen, Bildmuseet 2009.
Open Source Embroidery, Vy från utställningen, Bildmuseet 2009.
Open Source Embroidery, Vy från utställningen, Bildmuseet 2009.
Open Source Embroidery, Vy från utställningen, Bildmuseet 2009.
Open Source Embroidery, Vy från utställningen, Bildmuseet 2009.
Open Source Embroidery, Vy från utställningen, Bildmuseet 2009.
Utvecklingen av open source-programvara inom datavärlden har överförts till kulturens område i Bildmuseets kommande utställning Open Source Embroidery. Här sammanförs verk av konstnärer, programmerare och html-användare.
Verken i Open Source Embroidery experimenterar med gränsöverskridande metoder för att modifiera mönster och koder, för hackarnas gör-det-själv-kultur eller för sampling av ljud, GPS och mobil teknologi. I utställningen ingår både kollektiva projekt och individuella arbeten som utforskar förhållandet mellan hantverk och datakod inom digitala och sociala nätverk.
Utställningen öppnar med en performance av Sampler Culture-Clash. Konstnärerna Jen Hamilton, Jen Southern, Chris St Amand och Sophie McDonald finns på plats i utställningen för att demonstrera och berätta om sina projekt. Med hjälp av broderi och datakod utforskar Open Source Embroidery olika kollektiva metoder att producera och sprida verk. Utställningen undersöker hur utvecklingen av open source-programvara inom datavärlden har överförts till kulturens område.
Datorn och hantverkets gemensamma historia börjar redan 1881 med jacquardvävstolen, den första programmerade maskin som använde binära hålkort för att väva mönster. Denna mekaniska vävstol inspirerade Charles Babbage till att utveckla en analytisk maskin, the Analytical Engine, som ofta beskrivs som föregångaren till dagens datorer.
I utställningen på Bildmuseet visas Flare Productions dokumentär om Ada Lovelace, To Dream Tomorrow (2003), som visar på betydelsen av de omfattande kommentarer och noter hon skrev rörande denna analytiska maskin. Ada Lovelace förutsåg hur den analytiska maskinen inte bara kunde fungera som en räknemaskin utan också hade potentialen att bearbeta och behandla symboler och information inom en rad områden. Också den brittiske konstnären Richard Hamilton använde sig av Ada Lovelace i de affischer han producerade för en kampanj för att bevara fritt inträde till de tre museerna i South Kensington i London 1998. Frågor om tillgänglighet till kultur och kod är lika aktuella och angelägna idag.
Genom att använda open source-programvara har Hamilton, Southern & St Amand skapat förutsättningarna för en Umeåversion av det interaktiva konstverket Running Stitch. Besökare på Bildmuseet inbjuds att ta en promenad med GPS och sedan brodera promenadstråken på en duk i utställningen och på så sätt skapa en ny karta över Umeå.
Open Source Embroidery har curerats av Ele Carpenter, postdoktor vid HUMlab, i samarbete med Bildmuseet. Utställningen produceras av Bildmuseet och Museum of Craft and Folk Art i San Francisco, där utställningen visas hösten 2009.
Access Space, Suzanne Brook Martin, Ele Carpenter, Iain Clark, Eclectic Tech Carnival, Emma Ferguson, Flare Productions, Paul Grimmer, Richard Hamilton, Suzanne Hardy, HUMlab, James Hutchinson, Charlene Lam, Kristina Lindström & Åsa Stahl, Sampler Collective, Sophie McDonald & Davide Della Casa, Travis Meinolf, Kate Pemberton, Trevor Pitt, Michele Pred, Clare Ruddock, Hamilton, Southern & St Amand, Becky Stern och Haishu Zhang.
Open Source Embroidery har möjliggjorts genom bidrag från Arts Council England och Canada Council for the Arts.