Utställningen har realiserats i samarbete med Iaspis och Konsthögskolan, Umeå universitet.
Ingo Vetter / Motor Show. Vy från utställningen på Bildmuseet 2010-11-21-2011-01-30.
Ingo Vetter / Motor Show. Vy från utställningen på Bildmuseet 2010-11-21-2011-01-30.
Ingo Vetter / Motor Show. Vy från utställningen på Bildmuseet 2010-11-21-2011-01-30.
Under de senaste tio åren har konstnären Ingo Vetter regelbundet besökt Detroit för forskningsarbete, konstnärlig produktion och omfattande fotografiserier. Utställningen Motor Show som nu visas på Bildmuseet för samman flera av dessa serier runt en central installation av bildäck och stegar.
Som ingen annan stad är Detroit präglad av bilen och bilindustrin, det är Motorstaden. Bilen har kommit att representera allt från utveckling och framtidsdrömmar till klimatförändring och stadens kollaps. Liknande irrationella och känslomässiga metaforer finns även för Detroit – Rock City, Murder City, Renaissance City, City of Tomorrow är bara några av de benämningar som Detroit fått under de senaste fyra decennierna.
I amerikanska mediers bevakning av finanskrisen framställdes staden Detroit för inte så länge sedan som en symbol för tillståndet i resten av USA. På ett plan är Detroits öde en stor fråga i USA, men i realiteten är det ändå få som intresserar sig för vad som verkligen händer med staden eller dess invånare.
Detroit är en dynamisk plats och mobilitet tycks vara ett nyckelord, men utvecklingen går inte bara i en riktning. I Detroit tenderar det att på en och samma gång bli både bättre och sämre. Det en bygger upp river en annan ner – staden är i ständig rörelse. Bilen är fortfarande närvarande överallt, men har förlorat sin progressiva laddning. Det finns ett behov av nya metaforer och Motor Show föreslår mobilitet som symbol för människors förmåga att övervinna hinder.
Tillsammans med Annette Weisser och Mitch Cope grundade Ingo Vetter 2005 Detroit Tree of Heaven Woodshop, en träverkstad där man bara använder material från gudaträd (Ailanthus altissima), en pålitlig tillgång i Detroit. Trädet, som också kallas ghettopalm, växer på övergivna tomter och industriområden över hela staden. Virket är av relativt låg kvalitet enligt konventionella mått, men Ingo Vetter och hans kolleger ser det som en postindustriell resurs och drar nytta av dess allmänna förekomst. Detroit Tree of Heaven Woodshop är ett löst sammansatt nätverk av lokala specialister som skapar konstverk och utför beställningsarbeten för internationella museer och gallerier. Alla skulpturer och ramar till fotografierna i utställningen på Bildmuseet är producerade av Detroit Tree of Heaven Woodshop, av virke från gudaträd som vuxit i Detroit.
Ingo Vetter är bosatt och verksam i Stockholm och Umeå. Han är professor vid Konsthögskolan, Umeå universitet.
Utställningen har realiserats i samarbete med Iaspis och Konsthögskolan, Umeå universitet.