"False"
Hoppa direkt till innehållet
Öppet 27/11: 12–17
Fri entré
Huvudmenyn dold.

Zineb Sedira / Under the Sky and Over the Sea

2010-09-19 till 2010-10-31

Drömlika bildberättelser och ljudlandskap kännetecknar Zineb Sediras konst. Under the Sky and Over the Sea, som öppnar på Bildmuseet söndag 19 september, är den första separatutställningen med Sediras arbeten i Sverige och presenterar verk från de senaste åtta åren.

Zineb Sedira (f. 1963 i Paris) är bosatt och verksam i London. Hon har nyligen nominerats till det brittiska filmpriset Jarman Award 2010. I sitt nyskapande arbete undersöker Sedira existentiella och mänskliga villkor, mobilitet, migration och förflyttningar. Genom poetiska och visuellt bländande betraktelser i video och fotografi utforskar och gestaltar hon erfarenheter av att befinna sig mellan kontinenter, språk, minnen av dåtid och drömmar om framtid. Hon började utifrån ett självbiografiskt perspektiv – född i Frankrike av algeriska föräldrar – för att sedan övergå till att gestalta dessa frågor i ett vidare perspektiv, både estetiskt och politiskt. Som i videoverket MiddleSea (2008), filmad ute till havs mellan Alger och Marseille, där en ensam man vandrar i de tomma korridorerna på ett fartyg. Centralt i verket är Medelhavet, den vattenmassa som skiljer kontinenterna åt men som också binder dem samman, och som utgör gränsen för varje frivillig eller påtvingad exil.

Berättandet är en nyckel till Sediras konstnärskap. Mother, Father and I (2003) tar sin utgångspunkt i den egna familjehistorien och hennes föräldrars minnesbilder från självständighetskriget i Algeriet. Det muntliga berättandet står i fokus också i ett annat av hennes tidiga videoverk, Mother Tongue (2002), som gestaltar det språkliga generationsskiftet i Sediras familj – hennes mammas arabiska, hennes egen franska och dotterns engelska. Tre generationer kvinnor födda i olika länder med olika modersmål och där Seidra är den länk som möjliggör kommunikationen dem emellan.

Medan Sediras tidiga arbeten har en tydlig dokumentär prägel har hon i de senare verken utvecklat ett bildspråk där berättelsen är öppen och lämnas till betraktaren att slutföra. Som i det tvåkanaliga videoverket Saphir (2006) där långsamma panoreringar av den koloniala arkitekturens bedagade prakt i hamnen i Alger vävs samman med ljudbilder av skränande fiskmåsar, tjutande båtvisslor och ljud från de stora fartygens maskinrum. Saphir gestaltar närmast ett känslomässigt tillstånd mellan fiktion och verklighet, mellan dåtid och framtid, mellan drömmen att resa och önskan att stanna kvar.

Zineb Sediras intresse för det experimentella berättandet syns också i hennes allra senaste verk, Floating Coffins (2009), en 14-kanalig rumsinstallation där bild- och ljudkällor tillsammans skapar en flerstämmig och fragmenterad skildring av en spektakulär plats. Floating Coffins är filmad i Mauretanien vid en av Västafrikas mest kända skeppskyrkogårdar några kilometer från hamnstaden Nouadhibou. Detta är en av de få platser i världen där fartyg skrotas utan att demonteras och mängden död fisk på stranden visar på vidden av denna ekologiska katastrof. Denna smala landremsa är också en av de viktigaste knutpunkterna söder om Sahara för människor som drömmer om att ta sig till Europa via Kanarieöarna.

Utställningen Under the Sky and Over the Sea har utvecklats i samarbete mellan Bildmuseet, Pori Art Museum och Kunsthallen Nikolaj Köpenhamn. Till utställningen har också producerats en katalog. Bland Zineb Sediras kommande separatutställningar under hösten kan nämnas Palais de Tokyo i Paris och Musée d'Art Contemporain (MAC) i Marseilles.