Walid Raad / Miraculous Beginnings. Vy från utställningen, Bildmuseet, 2011.
Walid Raad / Miraculous Beginnings. Vy från utställningen, Bildmuseet, 2011.
Walid Raad / Miraculous Beginnings. Vy från utställningen, Bildmuseet, 2011.
Walid Raad / Miraculous Beginnings. Vy från utställningen, Bildmuseet, 2011.
Walid Raad / Miraculous Beginnings. Vy från utställningen, Bildmuseet, 2011.
Bildmuseet presenterar en av Mellanösterns mest uppmärksammade konstnärer. New York-baserade samtidskonstnären Walid Raad gestaltar följderna av inbördeskrigen i Libanon, för människorna och för konsten. Vårens stora utställning på Bildmuseet är en ambitiös presentation av den amerikansk-libanesiska konstnären, med verk från de senaste 20 åren.
Walid Raad säger att hans arbete på många sätt möjliggjordes av inbördeskrigen i Libanon. I sin konst kartlägger han följderna av den mångåriga konflikten, inte bara för människorna utan också för konsten. Numera bor Walid Raad i USA men hans verk The Atlas Group (1989 - 2004) är djupt rotad i hans erfarenheter som tonåring i inbördeskrigets Beirut. Detta konstverk som utgörs av ett arkiv med fotografier, filmer och anteckningar, attribuerade till både fiktiva och verkliga personer, berättar historien om 30 år av inbördeskrig. Med sin utforskning av det fotografiska mediet och dess konventioner, möjligheter och begränsningar, skapar Raad en komplex berättelse om det moderna Libanon. Han prövar distinktioner mellan fakta och fiktion och ställer frågan: hur en historia och särskilt en som är traumatisk kan berättas och visuellt gestaltas?
Walid Raad / Miraculous Beginnings är kuraterad av Achim Borchardt-Hume, Chefscurator, Whitechapel Gallery, London. Utställningen är ett samarbete mellan Whitechapel Gallery och Bildmuseet.