Vy från utställningen Iwo Myrin / Minnen från tajgan på Bildmuseet.
Förgrund: Iwo Myrin, Två mörkbruna kremlor 59° 24’ 52” N, 018° 14’ 06” E 04.10.2017, 2017/2021. Foto: Mikael Lundgren.
Konstnären Iwo Myrin hämtar sina motiv från den geografiska zon på norra halvklotet som domineras av barrskog. Med bronsavgjutningar och hålkamerafotografering av svampar, barr och mossa låter han tajgan göra direkta avtryck i sin konst.
Konstnärens kamera är den enklast tänkbara: en låda med hål på ena kortsidan och ljuskänslig film i den andra. De landskap som framträder på de korniga fotografierna för tanken till drömda världar.
Gjutmetoden är en variant av cire perdue-teknik där naturen själv är originalet. Bronsen i luft- och gjutkanaler har lämnats kvar som del av skulpturerna, som rotsystem och stöttor som håller upp det lilla utsnittet av verklighet.
Iwo Myrin (f. 1964) bor och arbetar i Stockholm. Han är utbildad på Konsthögskolan i Umeå, har haft offentliga uppdrag och ett stort antal utställningar och finns representerad hos Statens konstråd samt i kommunala och regionala samlingar.