Naeem Mohaiemen, Jole Dobe Na [De som inte drunknar], stillbild, 2020.
Naeem Mohaiemen, Jole Dobe Na (De som inte drunknar), 2020. Vy från installationen på Bildmuseet.
Naeem Mohaiemen, Jole Dobe Na [De som inte drunknar], stillbild, 2020.
Naeem Mohaiemen, I Have Killed, 2020. Vy från Bildmuseet. Foto: Mikael Lundgren
Naeem Mohaiemen, When Worlds Collide, 2020
Vy från Naeem Mohaiemens utställning på Bildmuseet, 2021. Foto Mikael Lundgren
Vy från Naeem Mohaiemens utställning på Bildmuseet, 2021. Foto: Mikael Lundgren
Naeem Mohaiemens nya film Jole Dobe Na (De som inte drunknar) är en drömlik och meditativ berättelse om förlust och saknad. I en övergiven sjukhusbyggnad rör sig en man genom öde salar och återskapar de sista månaderna av sin hustrus liv. Genom tillbakablickar och minnesbilder gestaltar filmen hur en människa lever vidare i de efterlevandes minne och medvetande.
Jole Dobe Na (De som inte drunknar) skapades på uppdrag av Yokohamatriennalen och Bildmuseet, där den nu visas för första gången efter premiären i Japan. Filmen presenteras tillsammans med tidigare verk som kretsar kring minne, fotografi och historia, inklusive den prisade filminstallationen Two Meetings and a Funeral (2017) som hade premiär på documenta 14.
Naeem Mohaiemen (f. 1969, London) bor och verkar i New York. Genom film, installation, teckning och skrivande utforskar han socialistiska utopier, ofullbordad avkolonialisering och hur föränderliga nationsgränser, medborgarskap och språkstrider formar människors liv. Mohaiemens verk har presenterats i en rad utställningar och filmfestivaler runt om i världen. Han var en av finalisterna till Turnerpriset 2018.