Med stöd från Kempestiftelserna, Arktiskt centrum vid Umeå universitet och WASP-HS. Tack till Cornell Lab of Ornithology | Macaulay Library.
Alexandra Daisy Ginsberg, Machine Auguries: Toledo, 2023. Bildmuseet 2024–2025. © Alexandra Daisy Ginsberg LCC. Courtesy of Bildmuseet.
Alexandra Daisy Ginsberg, Machine Auguries: London, 2019. Bildmuseet 2024–2025. © Alexandra Daisy Ginsberg LCC. Courtesy of Bildmuseet.
Med AI-skapad fågelsång under en konstgjord gryningshimmel varnar Machine Auguries [Maskinförutsägelser] om förälskelse i teknologi på bekostnad av naturen. Med tusentals inspelningar i fält av stannande och flyttande fåglar har Alexandra Daisy Ginsberg tränat två neurala nätverk – maskininlärningsmodeller – att sjunga som verkliga fåglar. När sången tystnar i slutet av verket är vi inte längre säkra på vad som var verkligt. På Bildmuseet kan vi uppleva tre versioner av gryningskören, här presenterade tillsammans för första gången: de två första från London, 2019, och Toledo, Ohio, 2023. En Umeå-version av verket har premiär i januari 2025.
Alexandra Daisy Ginsberg (f. 1982) är baserad i London och arbetar i många medier. Hennes verk har visats över hela världen, bland annat på MoMA i New York, Museum of Contemporary Art i Tokyo, Centre Pompidou i Paris och Royal Academy i London. Det här är konstnärens första separatutställning i Sverige.
Med stöd från Kempestiftelserna, Arktiskt centrum vid Umeå universitet och WASP-HS. Tack till Cornell Lab of Ornithology | Macaulay Library.